Zima? Stres? Dbaj o siebie!

Zima? Stres? Dbaj o siebie!

Zima przyszła w pełni, za oknem biało (przynajmniej u nas:)), na termometrze ujemne temperatury.

Osobiście średnio lubię zimę, ale jak już ma być zimno, niech chociaż będzie trochę biało.

Ale ja dzisiaj nie o tym. Dzisiaj trochę o stresie a bardziej o dbaniu o siebie. Styczeń i luty to podobno dosyć trudne miesiące w roku.

Tradycyjnie w styczniu dopada wszystkich Blue Monday – w tym roku wypadł on 20 stycznia.  Termin Blue Monday wprowadził w 2004 roku brytyjski psycholog Cliff Arnall (Cardiff Uniwersity). Wyznaczył on ten dzień na podstawie wzoru matematycznego, który uwzględniał czynniki meteorologiczne (krótki dzień, mało słońca), psychologiczne (na przykład świadomość niedotrzymanych postanowień noworocznych) oraz ekonomiczne (poświąteczne kredyty i debety na kontach).

Dodatkowo… im gorszy jest nasz nastrój, im bardziej jesteśmy zestresowani, tym większe prawdopodobieństwo, że zachorujemy.

Dzisiaj rano w radiu (program 3 mój ukochany) pani prowadząca opowiadała o badaniach, które w zasadzie potwierdziły moje przypuszczenia (i podejrzewam, że nie tylko moje).

Grupę badanych poproszono o wypełnienie ankiety dotyczącej aktualnego poziomu stresu. Następnie zaaplikowano im wirusy przeziębienia. Zachorowały osoby, które były w grupie osób narażonych na większy stres. Układ immunologiczny był osłabiony, poprzez działanie kortyzolu (tzw. hormon stresu), więc osoby w stresie były na chorobę bardziej podatne.

Jakie wnioski? Jak szczególnie zimą, dbać o siebie? Stresu w naszej codzienności nie unikniemy, ale możemy zadbać o siebie i zminimalizować jego wpływ na nasze zdrowie.

Jak to zrobić? Każdy z nas ma oczywiście swoje sposoby radzenia sobie w sytuacjach napięcia i stresu, ale poniższe sposoby myślę, że są warte do rozważenia przez każdego.

Wysypiaj się.

Podczas snu nasz organizm odpoczywa po wysiłku całego dnia i się regeneruje. Odpoczywa nasz mózg i całe ciało. Chroniczny brak snu powoduje nasze osłabienie zarówno fizyczne jak i psychiczne, powoduje kłopoty z koncentracją oraz pamięcią. 

Uprawiaj sport

Wysiłek fizyczny zazwyczaj redukuje poziom stresu i powoduje, że wydzielają się endorfiny poprawiające nasz nastrój. Warto poszukać takiej aktywności, która nam odpowiada. 

Zadbaj o dietę

Wiadomo nie od dzisiaj, że nieprawidłowa dieta plus stres wpływa na nasze samopoczucie. Szczególnie zimą zadbaj o to co jesz – rozgrzewające potrawy, regularne posiłki.

Zadbaj o odpoczynek i relaks

Pozwól sobie czasem po prostu na nicnierobienie: na obejrzenie filmu, wyjście ze znajomymi, nawet po prostu odpoczynek przed tv. Bez wyrzutów sumienia! Sama wiem, że nie jest to łatwe…

Dbaj o relacje z bliskimi

Tego punktu w zasadzie myślę, że nie trzeba specjalnie rozwijać – zwłaszcza w sytuacjach stresowych obecność bliskich osób może być bardzo kojąca.

Unikaj sytuacji stresowych

Oczywiście, jeśli to tylko możliwe. Wydaje się jednak, że wiele sytuacji stresowych sami sobie stwarzamy. Działając bez planu czy bez przygotowania narażamy się na natłok obowiązków i tzw. gaszenie pożarów. Wyjście z domu za późno, spowoduje, że spóźnimy się do pracy czy na spotkanie i zaczniemy dzień w nerwach.

Akceptuj, to czego zmienić nie możesz.

Warto zawsze, w każdej sytuacji zastanowić się na ile mamy wpływ na to co na nas spotyka. Stoisz codziennie w korku? Warto wykorzystać ten czas, zamiast wkurzać się na coś na co wpływu nie ma. 

Powodzenia!