Spotkanie biznesowe? Jak się najlepiej zaprezentować – słów kilka

Jak cię widzą, tak cię piszą

Pierwsze wrażenie możesz zrobić tylko raz

Czego nie wiesz, to dowyglądasz.

Te i wiele innych powiedzeń zazwyczaj wiąże się z budowaniem wizerunku poprzez odpowiedni wygląd i strój. I chociaż też uważam, że jest to bardzo ważny element autoprezentacji – dzisiaj chciałabym się skupić nie na wyglądzie a na komunikacji.

Zaraz mi powiecie – ale wygląd to też komunikacja, to element komunikacji niewerbalnej.

Oczywiście, zgadzam się z tym, ale dzisiaj chciałabym zająć się nie tym JAK wyglądamy, ale CO mówimy.

Jest wiele sytuacji, w których bardzo dużo zależy od tego jak się zaprezentujemy:

  • spotkanie networkingowe (śniadanie biznesowe, szkolenie czy konferencja, w których bierzemy udział jako uczestnik)
  • wystąpienie na konferencji (jako prelegent)
  • spotkanie z klientem

Dzisiaj chciałabym przedstawić kilka wskazówek związanych z prezentacją siebie podczas różnego rodzaju spotkań networkingowych.

Tak jak przygotowując ofertę dla klienta lub tekst promocyjny na stronę internetową mamy czas, żeby dobrze przedstawić siebie i swoją firmę, to w kontakcie bezpośrednim mamy na to zazwyczaj kilka minut. I bardzo często niespecjalnie się do takiego spotkania przygotowujemy , wychodząc z założenia, że przecież damy sobie radę tak po prostu.

Myślę, że w wielu sytuacjach towarzyskich tak będzie.

Natomiast w sytuacjach biznesowych warto zastanowić się wcześniej (przygotować i zapamiętać ) kilka zdań o sobie/ swojej działalności.

I szczerze mówiąc – nie jest to łatwe.

Za nim jeszcze gdziekolwiek pójdziemy, zastanówmy się po co mamy na konkretne spotkanie iść i co chcemy na nim osiągnąć.

Ostatnio jestem gorącą zwolenniczką powiedzenia: czas to pieniądz, dlatego też proponuję zacząć od odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy na sali znajdują się nasi potencjalni klienci czy raczej osoby będące naszą konkurencją?
  2. Co ma nam dać uczestnictwo w takim spotkaniu?
  3. Na ile jest to zgodne z naszym celem zawodowym?

Jeśli zdecydujemy, że spotkanie jest interesujące, pojawia się kolejny punkt czyli co zrobimy jak padnie pytanie: Czym się zajmujesz?

W takiej sytuacji musimy odpowiedzieć w taki sposób, aby z jednej strony żeby przyciągnąć uwagę a z drugiej żeby nasz rozmówca wiedział:

  • co możemy zaoferować? 
  • jaką potrzebę zaspokoić? 
  • jaki problem rozwiązać?

Proponuję, żebyś zaczęła od odpowiedzi na kilka krótkich pytań, tak, aby na końcu ułożyły się w wypowiedź, która będzie pomocna na wszelkich spotkaniach biznesowych.

CO?

Co oferujesz swoim klientom?

Jakie ważne problemy rozwiąże twój produkt/usługa?

Czy to, co oferujesz, jest dla klientów ważne?

Jakie potrzeby zaspokoisz?

Co w mojej wypowiedzu może zainteresować rozmówcę?

DLACZEGO?

Co jest dla ciebie ważne?

Jaka jest misja twojej firmy i jakie wartości są dla ciebie istotne w prowadzeniu biznesu?

Przyciągnij ludzi, którzy myślą podobnie do ciebie.

JAK?

Ostatnim krokiem jest znalezienie wyjątkowego, charakterystycznego i przyciągającego określenia swojej firmy (lub siebie). Może z humorem, zwięźle i oryginalnie. 

Czyli krótko i na temat:) 

Jak widzisz, spotkanie biznesowe może być bardzo dobrym źródłem pozyskiwania kontaktów i nowych klientów.
Jednak istotne jest, aby trafić z właściwym przekazem do właściwych osób.

Poniżej w komentarzach możecie napisać, w jaki sposób Wy się przedstawiacie na takich spotkaniach.

Jestem bardzo ciekawa!

  • Sandra Nowicka-Nowak

    Przede wszystkim trzeba troszkę zmienić myślenie ” nie sprzedaję tu i teraz ale szukam i przedstawiam rozwiązania, które oferuję ja i mój produkt”. Rozmówcy od rauz inaczej zapamiętają Twoją osobę, nie ja wciskacza ale rzeczywiście wartościowego rozmówcę.