Motywacja Błyskawiczna czyli jak szybko zacząć działać

Możemy mieć najlepiej rozpisaną strategię rozwoju swojej firmy i możemy ponieść porażkę.

Możemy mieć szczegółowy plan naszego rozwoju zawodowego i też nie odnieść sukcesu.

Możemy wiedzieć, że musimy zmienić siebie lub swoje działania a stać w miejscu.

Wszystko rozbija się o naszą motywację.

O motywacji napisano tysiące książek i miliony artykułów. To temat szeroki i rozległy – co chwilę pojawiają się nowe badania na temat motywacji i cudowane narzędzia, które mają na nią wpływać. Często ciężko coś wybrać dla siebie w tym gąszczu informacji.
Jestem zdania, że wszystko mamy w głowie – od tego sporo zależy.
Niedługo napiszę post o pewności siebie, z którą zwłaszcza kobiety  mają sporo problemów w codzienności zawodowej. Ale dzisiaj chciałabym Wam zaproponować podejście do własnej motywacji w inny sposób.

Posłuże się w tym celu Metodą Motywacji Błyskawicznej dr Michaela Pantalona z Uniwersytetu w Yale.

Dr Pantalon opracował metodę, która w bardzo szybki sposób sprawia, że zaczynamy działać. Metoda ta opiera się dużym stopniu na naszej silnej motywacji wewnętrzej, a już niejedne badania pokazały, że właśnie motywacja wewnętrzna najsilniej wpływa na nasze postępowanie.  Oczywiście Panatlon dopuszcza sytuację, że lepiej  i skuteczniej zmotwuje po prostu nagroda lub kara – jest realistą.

W szkole, coachingu, którą kończyłam przestrzegano mnie przed pytaniem Dlaczego.
Dlaczego:) ?

Argumentowano, że jest to mocne pytanie, które może spowodować, że klient zamknie się w sobie, poczuje się zaatakowany, będzie miał poczucie, że musi się tłumaczyć. I na początku faktycznie  trzymałam się tego podejścia.
Z czasem doszłam do wniosku, że nie należy tego pytania demonizować i czasem bywa pomocne zarówno w pracy coachingowej, trenerskiej czy doradczej.
Pantalon pytanie dlaczego lubi i zaraz zobaczycie do czego je w swojej teorii wykorzystuje.

A więc, do rzeczy!

Dr Pantalon w swojej książce pisze z perspektywy trenera, który wspiera organizacje lub zespoły pracowników w motywacji i poprawie skuteczności ich pracy.
Książka jest generalnie napisana z takiej perspektywy, poszerzona o wskazówki dla trenera.

Ja spróbuję przedstawić Wam tę metodę w taki sposób, aby mogłybyście z niej skorzystać indywidualnie.

(Wydaje się, że praca z terenerem lub coachem w oparciu o tę metodę też jest bardzo efektywna – więc jeśli chcecie – zapraszam do kontaktu:))

Na początku zaznaczę, że Proces Motywacji Błyskawicznej opiera na następujących założeniach/ etapach:

  1. Przygotowanie – wzmocnienie autonomii

Pracując nad własną motywacją, musimy być pewne, że tego chcemy na 100 % i traktujesz tę metodę poważnie.
Wiesz przecież sama, że samo kupienie kalendarza nie spowoduje, że będzie zorganizowana, prawda?
Musisz sama chcieć.

  1. Sześć pytań – poszukiwanie własnych powodów do działania

Pantalon wychodzi z założenia, że każdy ma w sobie wystarczająco dużo motywacji. Każdy. Możesz się oczywiście z tym nie zgodzić, ale… Coś w tym jest. Pantalon proponuje, aby poszukać prawdziwego źródła tej motywacji i powoli, bardzo powoli, małymi krokami ją budować.

  1. Rozwinięcie – przygotowanie planu działania

Bez planu, rozpisanego w czasie, z reguły większość działań nam się rozpływa. Sama widzę po sobie, że tylko mocne planowanie działa. I konsekwencja oczywiście.

6 etapów Motywacji Błyskawicznej

  1. Dlaczego mogłabym dokonać zmiany?

Na tym etapie analizujemy terażniejszość, czasem przyszłość. Zastanawiamy się dlaczego chcemy coś zrobić, dokonać zmiany – co nami kieruje, jakie wydarzenie lub emocja. Odpowiadamy na pytanie:  Czy jest (będzie) to dla nas dobre? I dlaczego tego nie zrobiliśmy do tej pory, co nas powstrzymuje.

  1. W jakim stopniu jestem gotowa na zmianę w skali 1 do 10.

Bywa i tak, że bardzo chcemy coś zmienić w swoim życiu, ale to nie jest jeszcze ten czas. Brakuje nam zasobów, energii lub zwyczajnie przestrzeni. Ten punkt służy własnie temu, aby przyjrzeć się na ile faktycznie jesteśmy zmotywowani do zmiany (działania).

Oczywiście podana przez ciebie liczba jest umowna – kolejnym krokeim jest zdefiniowanie: co to dla ciebie znaczy  oraz przyjrzenie się swoim motywatorom wewnętrznym.

  1. Dlaczego nie wybrałaś większej liczby?

Jest to pytanie skupione na zachowaniu i ponownym dookreśleniu swoich przekonań. 
Inną, trochę perfidną wersją tego pytania jest: a dlaczego nie podałaś niższej liczby? I znowu drążenie tego co nas skłania do działania a co hamuje.

  1. Wyobraź sobie tę zmianę – jakie byłyby jej potencjalne skutki?

Na tym etapie skupiamy się na wszelkich potencjalnych pozytywach, jakie nas spotkają jeśli dokonamy zmiany (podejmiemy działanie). Jest to etap skupiony na wizualizacji zmiany czyli emocjach związanych z satysfakcją wykonanego zadania.

Zadajemy sobie pytanie: Wyobraż sobie że już to się stało – jakie widzisz korzyści dla siebie?

Praca z takimi pytania służy temu, aby mocniej dookreślić swój cel i go urealnić.
Koniecznie skupiamy się na pozytywnych aspektach zmiany, bo one zdecydowanie silniej wpływają na naszą motywację wewnętrzną.

Przykład: Nie spotkałam jeszcze palacza, na którym by zrobiły wrażenie drastyczne zdjęcia na paczkach papierosów i faktycznie skłoniły do rzucenia nałogu. 

  1. Dlaczego te skutki są dla Ciebie ważne?

Pierwsza odpowiedź z reguły będzie banalna lub typowa. Dopiero kolejne „dlaczego” (Pantalon sugeruje ich 5) spowodują, że zaczniesz dochodzić do sedna Twojej motywacji.

  1. Jaki jest twój następny krok (jeśli taki istnieje)?

Ostatni punkt to plan działania. Po przeanalizowaniu sytuacji, własnych przekonań  i często też emocji – działanie to naturalny następny krok. Pantalon zaleca przygotowanie planu działania w formie pisemnej z uwzględnieniem następujących elementów, takich jak:

  • ram czasowych
  • mierzalność
  • opisu konkretnych kroków (a koniecznie tego pierwszego!)
  • metody czyli jak to zaczniesz robić (konkretnie!)
  • zapisania powodów takiej a nie innej decyzji.

Dodatkowo Pantalon radzi, aby zastanowić się nad ewentualnymi przeszkodami w realizacji planu i sposobami nad ich zwalczeniem. Dobrym uzupełnieniem jest też lista osób, do których zwrócimy się o pomoc w chwili takiego kryzysu. 

Jak widzicie przejście przez te kilka etapów nie wydaje się specjalnie skomplikowane. 
Metoda jest prosta, narzędzie przejrzyste – wiesz gdzie jesteś w danym momencie i jaki ma być następny krok.

Pantalon twierdzi, że na przejście tych 6 etapów potrzeba nam około 7 minut i już działa.

To nie jest dużo, prawda?

Oczywiście jeśli chcesz mocniej przeanalizować swoją sytuację – faktycznie, zajmie to chwilę dłużej.
Ale też jest efektywne i skuteczne.

Dlatego też, kiedy znowu zaczniesz odkładać pewna zadania, odwlekać działania i czytać FB – wyjmij te 6 pytań i przypomnij sobie dlaczego właśnie to chcesz robić to co odwlekasz. 

Powodzenia!