Jaki masz wpływ na życie?

Tydzień temu Mariola pisała o stresie – głównie o stresie w pracy.

Dzisiaj ja bym chciała kontynuować ten temat. Aczkolwiek w połączeniu z zarządzaniem czasem.

Przyznaj – brak czasu, nadmiar obowiązków  powoduje stres. Podam Ci przykład z mojego życia. Deszczowy, długi weekend to 24 godziny z dziećmi. Co 15 minut, prawie przez cały dzień moja pięcioletnia córka Zuza coś ode mnie chciała.  15 minut – sprawdziłam na zegarku! Nie miało znaczenia co robiłam. Każda czynność była przerywana. Absolutnie każda. Nie byłam w stanie pracować – chociaż miałam taki plan. Co z tego, że zrobiłam sobie plan na długi weekend – nie byłam w stanie się go trzymać.

Tego typu sytuacje powodują stres. Kiedy planujesz sobie zadania a rzeczywistość nie bardzo się do tego pozytywnie odnosi;) tym momencie pojawia się pytanie: co zrobić i jak, żeby jednak być efektywnym?

Najpierw zła wiadomość- nie ma jednego sposobu na doprowadzenie do perfekcji swojej osobistej efektywności i organizacji. Ale są sposoby, żeby ją poprawić. A  zarządzanie swoim czasem (lub jak niektórzy wolą zarządzanie sobą w czasie) zmniejsza nasz poziom stresu.

Jaki w związku z tym masz na wpływ na życie?

Dlaczego?

Jeśli temat bardziej Cię interesuje, polecam publikacje Roberta Sapolsky’ego . W swojej książce „Dlaczego zebry nie mają wrzodów- psychofizjologia stresu” w bardzo przystępny sposób opisuje zjawisko stresu łącząc psychologię, neurobiologię, immunologię i endokrynologię. Ostatni rozdział poświęca właśnie temu, jak sobie radzić ze stresem.

Przede wszystkim najważniejsze obszary wpływające na nasze radzenie sobie w stresie to:

–       poczucie kontroli – manipulowanie nim

–       przewidywalność (wydarzeń w naszym życiu, do jakich możemy się przygotować)

–       możliwość rozładowania napięcia i frustracji (na przykład poprzez sport)

–       więzi społeczne

Poczucie kontroli bywa zdradliwe. Oczywiście – lepiej się czujemy jak mamy wpływ na swoje życie. To wydaje się oczywiste. Jednak gdy zdarzają nam się porażki czy niepowodzenia zbytnie obwinianie tylko siebie jest niszczące. Pełne poczucie kontroli sprawdza się w sytuacjach umiarkowanego stresu. W stresie większym, lepiej nie brać wszystkiego na siebie – może to być zbyt przytłaczające i paraliżujące.

I jeszcze jedno – często nie doceniamy wpływu otoczenia w jakim funkcjonujemy. Te same działania w różnych środowiskach mogą przynosić zupełnie inny efekt.

Możliwość rozładowania napięcia również jest niezwykle istotna – z reguły wysiłek fizyczny jest polecany w takich sytuacjach. I faktycznie – badania pokazując, że ćwiczenia fizyczne osłabiają reakcje stresowe. Przede wszystkim powinny być wykonywane dosyć regularnie i … muszą ci sprawiać przyjemność. Co ciekawe, jeśli zmusisz się do wysiłku wbrew sobie – nie przyniesie on pożądanego efektu!

Wsparcie właściwych osób, we właściwym czasie jest nieocenione. Wzmacnia nasze poczucie bezpieczeństwa, sprawia, że czujemy się częścią wspólnoty, że gdzieś należymy. To bardzo silny mechanizm – nie na darmo mówi się (za E. Aronsonem), że człowiek to istota społeczna.

Przewidywalność  to możliwość poszukiwania jak największej ilości informacji, aby jak najlepiej się przygotować. Ten mechanizm nie działa jednak w sytuacji kiedy informacja pojawia się za wcześnie (lub za późno) lub jeśli jest ich za dużo.

Na koniec rada:

W obliczu konkretnego stresora radzić sobie możesz w bardzo różny sposób.

Albo skupisz się na rozwiązaniu problemu, albo poszukasz wsparcia u bliskich. Najważniejsza jednak wydaje się umiejętność przełączania umiejscowienia kontroli. Kiedy dzieje się coś dobrego – doceniasz swoje wysiłki. Kiedy spotyka cię porażka – wynikła z czegoś przejściowego i dotyczącego tylko jednego obszaru życia.

Na koniec cytat (znów Sapolsky) :

„W naszym uprzywilejowanym życiu jesteśmy wyjątkowo mądry, żeby te wszystkie stresory wymyślić, i wyjatkowo głupi, by pozwolić im, zbyt często, to życie zdominować. Z pewnością dysponujemy potencjałem, aby być wystarczająco rozsądni i pozbawić ich je stresującej mocy”

A już wkrótce napiszemy o sposobach zarządzania swoim czasem, by zwiększyć swoją efektywność.